Sju tankar från en rektor

om särskild begåvning i skolan

av: Vibeke Eriksson

Grundskoleutvärderare

Utbildningsförvaltningen Stockholms Stad

tidigare rektor i 25 år


1. Börja med dig själv

  • Kunskap
  • Inställning
  • Attityd

 

 

 2. Skolans Värdegrund

  • “Det är inte fult att fatta fort.”
  • Hög begåvning är inte samma sak som hög prestation.

 

 3. Möten med lärarna

  • Resultatdialoger
  • Klasskonferenser
  • Alltid fråga: Vem eller vilka av dina elever tror du …?

 

 

 4. Kompetensutveckling

  • Skolverkets stödmaterial
  • Kollegial handledning
  • Erfarenhetsutbyte
  • Utbildning

 

 

5. Föräldrarnas roll

  • Lyssna på vårdnadshavarna!
  • Bemöt med respekt: Kanske det kan vara så att …?

 

 

6. Coachning

  • Bemötande av elev
  • Alternativa läromedel
  • Helhetssyn

 

 

7. Nyfikenhet

  • Provocerande elever
  • Stöd till lärare
  • Våga bli intresserad och fascinerad

 


 

“Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.”

Lgr 11